Teacher Training and Motivational Climate in Physical Education: Secondary School Student Perception

Authors

  • José Manuel Cantonero-Cobos Universidad de Huelva
  • Ángel Real Arsuaga Universidad de Huelva
  • Rocío Barragán Pereira Universidad de Huelva
  • Juan Manuel García Ceberino Universidad de Huelva

DOI:

https://doi.org/10.17398/1885-7019.20.343

Keywords:

Secondary Education , Motivation, Basic Psychological Needs

Abstract

The interpersonal supportive style addressing basic psychological needs used by teachers improve the motivational climate of classes. This quasi-experimental study analysed whether the training of Physical Education teachers impacted the motivational climate of classes. A total of 98 students (M ± SD: 13.30 ± 1.22 years) and four teachers from various public secondary schools in Huelva participated. Two teachers received training with a previously validated program. Specifically, both teachers received training in motivational climate. They reported improvements in the interpersonal supportive style for autonomy, which in turn translated into the satisfaction of these needs (highlighting novelty), reduced frustration in the need for autonomy, and increased support for competence and social relatedness needs. Additionally, more self-determined behaviours increased. The intention to continue being physically active also increased. However, the two teachers who did not receive training did not cause improvements in their classes regarding the motivational climate, only in the intention to be physically active. Teachers should receive training to improve their interpersonal style, which involves increasing support for basic psychological needs and, in turn, decreasing control.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José Manuel Cantonero-Cobos, Universidad de Huelva

    Facultad de Educación, Psicología y Ciencias del Deporte, Universidad de Huelva, Av. de las Fuerzas Armadas s/n, 21007 Huelva, España; (2) Grupo de Investigación e-Motion, Facultad de Educación, Psicología y Ciencias del Deporte, Universidad de Huelva, 21007 Huelva, España

  • Ángel Real Arsuaga, Universidad de Huelva

    Facultad de Educación, Psicología y Ciencias del Deporte, Universidad de Huelva, Av. de las Fuerzas Armadas s/n, 21007 Huelva, España

  • Rocío Barragán Pereira, Universidad de Huelva

    Facultad de Educación, Psicología y Ciencias del Deporte, Universidad de Huelva, Av. de las Fuerzas Armadas s/n, 21007 Huelva, España

  • Juan Manuel García Ceberino, Universidad de Huelva

    Facultad de Educación, Psicología y Ciencias del Deporte, Universidad de Huelva, Av. de las Fuerzas Armadas s/n, 21007 Huelva; (2) Grupo de Optimización del Entrenamiento y Rendimiento Deportivo (GOERD), Facultad de Ciencias del Deporte, Universidad de Extremadura, 10003 Cáceres, España

References

Aibar, A., Julián, J. A., Murillo, B., García-González, L., S., E., & Bois, J. (2015). Actividad física y apoyo de la autonomía: El rol del profesor de Educación Física. Revista de Psicología del Deporte, 24(1), 155-161.

Almagro, B. J., Navarro, I., Paramio, G., & Sáenz-­‐López, P. (2015). Consecuencias de la motivación en las clases de educación física. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 34, 26-41.

Amado, D., Del Villar, F., Leo, F. M., Sánchez-Oliva, D., Sánchez-Miguel, P. A., & García-Calvo, T. (2014). Effect of a Multi-Dimensional Intervention Programme on the Motivation of Physical Education Students. PLoS ONE, 9(1), e85275. https://doi.org/https://doi.org/10.1371/journal.pone.0085275

Ato, M., López, J. J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1039-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

Cenarruzabeitia, J. J. V., Hernández, J. A. M., & Martínez-González, M. Á. (2003). Beneficios de la actividad física y riesgos del sedentarismo. Medicina Clínica, 121, 665-672. https://doi.org/10.1016/S0025-7753(03)74054-8

Charchaoui, I., Cachón, J., Chacón, F., & Castro, R. (2017). Tipos de motivación para participar en las clases de educación física en la etapa de enseñanza secundaria obligatoria (ESO). Acción Motriz: Tu Revista Científica Digital, 18, 37-46.

Cheon, S. H., Reeve, J., & Vansteenkiste, M. (2020). When teachers learn how to provide classroom structure in an autonomy-supportive way: Benefits to teachers and their students. Teaching and Teacher Education, 90, 103004. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.103004

Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd Ed.). Lawrence Erlbaum Associates.

Conde, C., Almagro, B. J., Sáenz-López, P., Domínguez, A., & Moreno-Murcia, J. A. (2010). Evaluación e influencia de un programa de formación orientado a la mejora del clima motivacional transmitido por entrenadores de baloncesto. Motricidad. European Journal of Human Movement, 25, 165-182.

Deci, E., & Ryan, R. (2012). Self-determination theory. Handbook of Theories Social Psychology, 1, 416-437. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4135/9781446249215.n21

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. Plenum.

Fabio, R. A., & Towey, G. E. (2018). Cognitive and personality factors in the regular practice of martial arts. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 58(6), 933–943. https://doi.org/https://doi.org/10.23736/S0022-4707.17.07245-0

Fernández-Espínola, C., Almagro, B. J., Tamayo-Fajardo, J. A., Paramio-Pérez, G., & Saénz-López, P. (2022). Effects of Interventions Based on Achievement Goals and Self-Determination Theories on the Intention to Be Physically Active of Physical Education Students: A Systematic Review and Meta-Analysis. Sustainability, 14(22), 15019. https://doi.org/10.3390/su142215019

Ferriz, R., González-Cutre, D., & Sicilia, Á. (2015). Revisión de la Escala del Locus Percibido de Causalidad (PLOC) para la inclusión de la medida de la regulación integrada en Educación Física. Revista de Psicología del Deporte, 24(2), 329-338.

Field, A. (2013). Discovering statistics using SPSS statistics (4th Ed.). Sage Publications Ltd.

Fierro-Suero, S., Almagro, B. J., Becker, E. S., & Sáenz-López, P. (2022). Basic Psychological Needs, Class-related Emotions and Satisfaction with Life in Spanish Teachers. International Journal of Educational Psychology, 11(2), 153-181. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17583/ijep.9106

Fierro-Suero, S., Almagro, B. J., Castillo, I., & Sáenz-López, P. (2020). Herramienta de Observación del Clima Interpersonal Motivacional (OCIM) para docentes de Educación Física Cultura, Ciencia y Deporte, 15(46), 575-596. https://doi.org/10.12800/ccd.v15i46.1647

Fierro-Suero, S., Almagro, B. J., & Sáenz-López, P. (2019). Necesidades psicológicas, motivación e inteligencia emocional en Educación Física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2), 167-186. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.2.345241

Fierro-Suero, S., Almagro, B. J., Sáenz-López, P., & Carmona-Márquez, J. (2020). Perceived novelty support and psychological needs satisfaction in physical education. International Journal of Environmental Research Public Health, 17(11), 4169. https://doi.org/10.3390/ijerph17114169

Fierro-Suero, S., & Cantonero-Cobos, J. M. (2023). Capítulo 12: Apoyo a las necesidades psicológicas básicas en Educación Física: Un estudio comparativo entre los diferentes cursos de la ESO. In T. Hidalgo-Marí, F. J. Herrero-Gutiérrez, & M. C. Rodríguez-Rodríguez (Eds.), La esfera universitaria hoy: Retos, proyectos de investigación y trabsferencia de conocimiento (1´º Edición). Dykinson, S. L.

Fierro-Suero, S., Castillo, I., Almagro, B. J., & Saénz-López, P. (2023). The role of motivation and emotions in physical education: understanding academic achievement and the intention to be physically active. Frontiers in Psychology, 14, 1253043. https://doi.org/https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1253043

Fierro-Suero, S., Fernández-Ozcorta, E. J., & Sáenz-López, P. (2022). Students’ Motivational and Emotional Experiences in Physical Education across Profiles of Extracurricular Physical Activity: The Influence in the Intention to Be Active. International Journal of Environmental Research Public Health, 19(15), 9539. https://doi.org/10.3390/ijerph19159539

Franco, E., & Coterón, J. (2017). The Effects of a Physical Education Intervention to Support the Satisfaction of Basic Psychological Needs on the Motivation and Intentions to be Physically Active. Journal of Human Kinetics, 59, 5-15. https://doi.org/10.1515/hukin-2017-0143

García-Ceberino, J. M., Gamero, M. G., Feu, S., & Ibáñez, S. J. (2021). La percepción de la competencia en fútbol como indicador de la intencionalidad de los estudiantes de ser físicamente activos. E-balonamo Com, 17(1), 73-84.

González-Cutre, D. (2017). Estrategias didácticas y motivacionales en las clases de educación física desde la teoría de la autodeterminación. E-Motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 8, 44-62. https://doi.org/10.33776/remo.v0i8.3268

González-Cutre, D., Romero-Elías, M., Jiménez-Loaisa, A., Beltrán-Carrillo, V. J., & Hagger, M. S. (2020). Testing the need for novelty as a candidate need in basic psychological needs theory. Motivation and Emotion, 44, 295-314. https://doi.org/ https://doi.org/10.1007/s11031-019-09812-7

González-Cutre, D., & Sicilia, A. (2019). The importance of novelty satisfaction for multiple positive outcomes in physical education. European Physical Education Review, 25(2), 859-875. https://doi.org/https://doi.org/10.1177/1356336X18783980

Granero-Gallegos, A., Jorquera, J., Carrasco-Poyatos, M., & Gómez-López, M. (2022). Estilo interpersonal controlador y motivación en educación física: una revisión sistemática. E-balonmano Com, 18(3), 257-270. https://doi.org/10.17398/1885-7019.18.257

Grao-Cruces, A., Oliva, D. S., Sevil-Serrano, J., Sánchez-López, M., Sánchez-Miguel, P. A., Camiletti-Moirón, D., ..., & Castro-Piñero, J. (2023). Centros educativos promotores de actividad física: Estrategias basadas en la evidencia científica. Revista Española de Educación Física y Deportes, 437(3), 37-51. https://doi.org/10.55166/reefd.v437i3.1111

Leo, F. M., Mouratidis, A., Pulido, J. J., López-Gajardo, M. A., & Sánchez-Oliva, D. (2022). Perceived teachers' behavior and students' engagement in physical education: The mediating role of basic psychological needs and self-determined motivation. Physical Education and Sport Pedagogy, 27(1), 59-76. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1850667

Moreno-Murcia, J. A., Huéscar, E., Nuñez, J. L., León, J., Valero-Valenzuela, A., & Conte, L. (2019). Protocolo de estudio cuasi-experimental para promover un estilo interpersonal de apoyo a la autonomía en docentes de educación física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(2), 83-101. https://doi.org/10.6018/cpd.337761

Moreno-Murcia, J. A., Pintado, R., Huéscar, E., & Marzo, J. C. (2018). Estilo interpersonal controlador y percepción de competencia en educación superior. Eurpean Journal of Education and Psychology, 11(1), 33-45. https://doi.org/10.30552/ejep.v11i1.184

Moreno, J. A., González-Cutre, D., Chillón, M., & Parra, N. (2008). Adaptación a la educación física de la escala de las necesidades psicológicas básicas en el ejercicio. Revista Mexicana de Psicología, 25(2), 295-303.

Moreno, J. A., Moreno, R., & Cervelló, E. (2007). El autoconcepto físico como predictor de la intención de ser físicamente activo. Psicología y Salud, 17(2), 261-267.

Pérez-González, A. M., Valero-Valenzuela, A., Moreno-Murcia, J. A., & Sánchez-Alcaraz, B. J. (2019). Systematic Review of Autonomy Support in Physical Education Revisión sistemática del apoyo a la autonomía en educación física. Apunts. Educación Física y Deportes, 138(4), 51-61. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2019/4).138.04

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-Determination Theory. Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. The Guilford Press.

Sáenz-López, P., Fierro-Suero, S., García-Ceberino, J. M., Cantonero-Cobos, J. M., de la Heras-Pérez, M. Á., & Conde, C. (2024). Validación de un programa de formación para mejorar el clima emocional y motivacional. En Actas 7º Congreso Mundial de Educación EDUCA 2024 (546-552). Plataforma Educa.

Sánchez-Oliva, D., Leo, F. M., Amado, D., Cuevas, R., & García-Calvo, T. (2013). Desarrollo y validación del cuestionario de apoyo a las necesidades psicológicas básicas en Educación Física. Motricidad. European Journal of Human Movement, 30, 53-71. https://doi.org/10.1037/t66997-000

Sánchez-Oliva, D., Pulido-González, J. J., Leo, F. M., González-Ponce, I., & García-Calvo, T. (2017). Effects of an intervention with teachers in the physical education context: A Self-Determination Theory approach. PLoS ONE, 12(12), e0189986. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0189986

Sevil-Serrano, J., Aibar, A., Abós, Á., Generelo, E., & García-González, L. (2022). Improving motivation for physical activity and physical education through a school-based intervention. The Journal of Experimental Education, 90(2), 383-403. https://doi.org/10.1080/00220973.2020.1764466

Sevil-Serrano, J., Clemente, J. A., Abarca-Sos, A., Solana, A., & García-González, L. (2014). Efecto de una intervención docente para la mejora de variables motivacionales situacionales en Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 26, 108-113. https://doi.org/10.47197/retos.v0i26.34410

The-jamovi-project. (2022).Jamovi. (Version 2.3) [Computer Software]. https://www.jamovi.org

Tomczak, M., & Tomczak, E. (2014). The need to report effect size estimates revisited. An overview of some recommended measures of effect size. TRENDS in Sport Sciences, 1(21), 19-25.

Trigueros, R., Maldonado, J. J., Vicente, F., González-Bernal, J. J., Ortiz, L., González-, & Santos, J. (2019). Adaptación y Validación al contexto de la Educación Física de la Escala de la Frustración de las Necesidades Psicológicas (EFNP) en el ejercicio físico, con la inclusión de la novedad como necesidad psicológica. Revista de Psicología del Deporte, 24(3), 91-99. https://doi.org/https://www.rdponline.com/index.php/rpd/issue/view/3/1

Vasconcellos, D., Parker, P. D., Hilland, T., Cinelli, R., Owen, K. B., Kapsal, N., Lee, J., Antczak, D., Ntoumanis, N., Ryan, R. M., & Lonsdale, C. (2020). Self-determination theory applied to physical education: A systematic review and meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 112(7), 1444-1469. https://doi.org/10.1037/edu0000420

Downloads

Published

2024-09-04

How to Cite

Teacher Training and Motivational Climate in Physical Education: Secondary School Student Perception. (2024). E-Balonmano Com Journal Sports Science, 20(3), 343-354. https://doi.org/10.17398/1885-7019.20.343