Personal and social influence on the practice of physical activity in middle school students in the Maule region: the role of gender and age
DOI:
https://doi.org/10.17398/1885-7019.21.253Keywords:
Influence, Adolescents, Physical Activity, Physical Education, Self-ImageAbstract
Aim: To analyze the association of social and personal influence on the practice of physical activity according to gender and age in high school students of the commune of Talca-Chile. Methods: Cross-sectional quantitative study, 744 schoolchildren (X=15.11 years; 459 males (28.81%) and 285 females (15.22%)). The IPAQ and the questionnaire of influences on Physical Activity and Health were applied. Results: Men are more influenced by parents in the motivations and social support to talk and do physical activity (61.4%) and in women, the influence is greater from school. Personal interest is the most relevant influence at the level of motivation; however, it is also recognized as one of the negative influences on physical activity. The reasons for low regular physical activity are lack of free time, personal interest and lack of motivation. Conclusion: Gender is associated with personal and social influence to practice physical activity, and age is inversely associated with social influence to talk, number of times of physical activity with friends and reasons for not doing physical activity.
Downloads
References
Abalde-Amoedo, N., & Pino-Juste, M. (2015). Influencia del entorno familiar y escolar en la práctica de actividad física. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, (5), 112-116. https://doi.org/ 10.17979/reipe.2015.0.05.363
Accardo, A. L., Bean, K., Cook, B., Gillies, A., Edgington, R., Kuder, S. J., & Bomgardner, E. M. (2019). College access, success and equity for students on the autism spectrum. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49(12), 4877-4890. https://doi.org/10.1007/s10803-019-04205-8
Ahmed, D., Ho, W. K. Y., Al-Haramlah, A., & Mataruna-Dos-Santos, L.J. (2020). Motivation to participate in physical activity and sports: Age transition and gender differences among India’s adolescents. Cogent Psychology, 7(1), 1798633. https://doi.org/10.1080/23311908.2020.1798633
Aibar, A., Julián, JA, Murillo, B., García-González, L., Estrada, S., & Bois, J. (2015). Actividad física y apoyo de la autonomía: El rol del profesor de Educación Física. Revista de Psicología del Deporte, 24(1), 155-161. https://www.redalyc.org/pdf/2351/235139639018.pdf
Álvarez, C., Ramirez-Campillo, R., Vallejos-Rojas, A., Jaramillo-Gallardo, J., Bravo, C., Cano-Montoya, J., & Celis-Morales, C. (2016). Hipertensión en relación con estado nutricional, actividad física y etnicidad en niños chilenos entre 6 y 13 años de edad. Nutricion Hospitalaria, 33(2), 220-225. https://doi.org/10.20960/nh.93
Andreu, M. J. M., Sánchez-Sánchez, J., Córdoba, J. A. G., & Guerrero, A. M. G. (2021). Análisis de la seguridad y accesibilidad de los espacios deportivos en Educación Secundaria Obligatoria. Cuadernos de Psicología del Deporte, 21(1), 242-257. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-84232021000100242
Arias, E. A. (2014). Niveles de actividad física de niños y adolescentes durante el descanso en la escuela, un estudio observacional con el uso de soplay. Revista Educación Física y Deporte, 33(1), 175-191, https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/6083/1/AriasElkinAlberto_2014_ActividadFisicaAdolescentesDescanso.pdf
Ato, M., López-García, J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059.
Aubert S, Barnes J., Demchenko I, Hawthorne M, Abdeta C, Abi Nader P, et al. (2022). Global Matrix 4.0 Physical Activity Report Card Grades for Children and Adolescents: Results and Analyses From 57 Countries. Journal of Physical Activity & Health, 19(11),700–28. https://doi.org/10.1123/jpah.2022-0456
Beasley, E. K., & Garyn, A. C. (2013). An Investigation of Adolescent Girls’ Global Self-Concept, Physical Self-Concept, Identified Regulation, and Leisure-Time Physical Activity in Physical Education. Journal of Teaching in Physical Education, 32(3), 237-252. https://doi.org/10.1123/jtpe.32.3.237
Budd, E. L., McQueen, A., Eyler, A. A., Haire-Joshu, D., Auslander, W. F., & Brownson, R. C. (2018). The role of physical activity enjoyment in the pathways from the social and physical environments to physical activity of early adolescent girls. Preventive Medicine, 111, 6-13. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2018.02.015
Campos-Garzón, P. (2017). Influencia de la actividad física y apoyo paternal sobre la actividad física de los niños de 5-14 años: Revisión narrativa. Universidad de Almería, Almería, España. https://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/6625/13810_TFG%20FINAL.pdf?sequence=1
Cárcamo, J. (2012). El profesor de Educación Física desde la perspectiva de los escolares. Estudios pedagógicos, 38(1), 105-119. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000100006
Castro, M., Zurita, F., Martínez, A., Chacón, R., y Espejo, T. (2016). Clima motivacional de los adolescentes y su relación con el género, la práctica de actividad física, la modalidad deportiva, la práctica deportiva federada y la actividad física familiar. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 12(45), 262-277. http://dx.doi.org/10.5232/ricyde2016.04504
Charchaoui, I., Cachón, J., Chacón, F., & Castro, R. (2017). Tipos de motivación para participar en las clases de educación física en la etapa de enseñanza secundaria obligatoria (ESO). Acción Motriz: Tu Revista Científica Digital, 18, 37-46. https://idus.us.es/items/ee0b41b1-fc5e-4274-8f02-4dd849a53597
Gómez, B., Gónzalez, A., Pasten, E., & Concha-Cisternas, Y (2022). Clima familiar deportivo y nivel de actividad física en adolescentes. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 45, 440-445. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8402698
Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjöström, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E.,... & Oja, P. (2003). International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Medicine & Science in Sports & Exercise, 35(8), 1381-1395. http://dx.doi.org/10.1249/01.MSS.0000078924.61453.FB.
Dawes, N. P., Vest, A., & Simpkins, S. (2014). Youth Participation in Organized and Informal Sports Activities Across Childhood and Adolescence: Exploring the Relationships of Motivational Beliefs, Developmental Stage and Gender. Journal of Youth and Adolescence, 43(8), 1374-1388. https://doi.org/10.1007/s10964-013-9980-y
Eime, R. M., Harvey, J. T., Sawyer, N. A., Craike, M. J., Symons, C. M., & Payne, W. R. (2016). Changes in sport and physical activity participation for adolescent females: A longitudinal study. BMC Public Health, 16(1), 533. https://doi.org/10.1186/s12889-016-3203-x
Feliz de Vargas Viñado, J., & Herrera Mor, E. (2020). Motivación hacia la Educación Física y actividad física habitual en adolescentes. Ágora para la Educación Física y el Deporte. http://dx.doi.org/10.24197/aefd.0.2020.187-208
García, W. (2019). Sedentarismo en niños y adolescentes: Factor de riesgo en aumento. Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 3(1), 1602-1624. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7066836.pdf
Gil-Madrona, P., Valdivia-Moral, P., González-Víllora, S., & Zagalaz, M. L. (2017). Percepciones y comportamientos de discriminación sexual en la práctica de ejercicio físico entre los hombres y mujeres preadolescentes en el tiempo de ocio. Revista de Psicología del Deporte, 26(2), 81-86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6140377
Granero-Gallegos, A., & Baena-Extremera, A. (2014). Predicción de la motivación autodeterminada según las orientaciones de meta y el clima motivacional en Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 23-27. https://www.redalyc.org/pdf/3457/345732291005.pdf
Giner, I., Navas, L., Holgado, F., Soriano, J., & Ramírez, S. (2019). Barreras para practicar actividad física extraescolar, el autoconcepto físico, las orientaciones de meta y el rendimiento académico en educación física. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 15(1), 50-55. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7501130
Grao-Cruces, A., Loureiro, N., Fernández-Martínez, A., & Mota, J. (2016). Influencia de padres y amigos sobre la actividad física de tiempo libre en estudiantes españoles de 12-16 años: diferencias por sexo e intensidad. Nutrición Hospitalaria, 33(4), 790-793. https://dx.doi.org/10.20960/nh.371
Herazo, Y., Núñez, N., Sánchez, L., Osorio, L., Quintero, E., Yepes, L., & Vázquez, K. (2018). Condición física en escolares: diferencias según los niveles de actividad física. Revista Latinoamericana de Hipertensión, 13(5). https://www.revhipertension.com/rlh_5_2018/condiciones_fisicas_en_escolares.pdf
Kohl, H. W., Craig, C. L., Lambert, E. V., Inoue, S., Alkandari, J. R., Leetongin, G., et al. (2012). The pandemic of physical inactivity: Global action for public health. Lancet, 380(9838), 294–305. http://dx.doi.org/10.1016/S0140-6736(12)60898-8
Lawler, M., Heary, C., Shorter, G., & Nixon, E. (2022). Peer and parental processes predict distinct patterns of physical activity participation among adolescent girls and boys. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 20(2), 497-514. https://doi.org/10.1080/161219 7X.2021.1891118
Lee, I. M., Shiroma, E. J., Lobelo, F., Puska, P., Blair, S. N., Katzmarzyk, P. T., & Lancet Physical Activity Series Working Group (2012). Effect of physical inactivity on major non-communicable diseases worldwide: an analysis of burden of disease and life expectancy. Lancet, 380(9838), 219–229. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(12)61031-9
Lira, M. (2022). Informe Mapa Nutricional 2021. https://www.junaeb.cl/wp-content/uploads/2023/03/INFORME-MAPA-NUTRICIONAL-2021_FINAL.pdf
Lizandra, J. & Peiró-Velert, C. (2020). Las relaciones sociales y su papel en la motivación hacia la práctica de actividad física en adolescentes. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 37, 41-47.
Martínez, A, Chillón, P., Martín-Matillas, M., Pérez, I., Castillo, R., Zapatera, B., Vicente-Rodríguez, G., Casajús, J., Álvarez-Granda, L., Romero, C., Tercedor, P., & Delgado-Fernández, M. (2012). Motivos de práctica de actividad físico-deportiva en adolescentes españoles: estudio avena. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(1), 391-398. https://www.redalyc.org/pdf/567/56724377023.pdf
Martínez, J., & Sauleda, L. (2019). Diferenciales de género en la actividad física y deportiva de los estudiantes de la Universidad Central de Ecuador. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 37(2), 7–26. https://doi.org/10.14201/et2019372726
Márquez, A. T., Alonso-Castillo, M., Gómezmeza, M. V., Alonsocastillo, B. A., Rodríguez, O., Nelly, N., & Armendáriz-García, N. A. (2016). Motivaciones para la actividad física deportiva y consumo de alcohol en estudiantes de preparatoria. Ciencia y Enfermería, 22(3), 47-59. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95532016000300047
Masanet, M., Pires, F., & Gómez, L. (2021). Riesgos de la brecha digital de género entre los y las adolescentes. Profesional de la Información, 30(1), e300112. https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.12
Mateo-Orcajada, A., Vaquero-Cristóbal, R., Abenza-Cano, L., Martínez- Castro, S. M., Gallardo-Guerrero, A. M., Leiva-Arcas, A., & Sánchez- Pato, A. (2021). Influência do gênero, nível educacional e prática desportiva dos pais nos hábitos esportivos das crianças em idade escolar. Movimento, 27, e27057. https://doi.org/10.22456/1982-8918.109610
Ministerio del Deporte (2021). Encuesta nacional de hábitos de actividad física y deporte 2021 para la población de 5 años y más. Informe Ejecutivo Cliodinámica Ltda. https://www.google.com/url?q=https://biblioteca.digital.gob.cl/bitstream/handle/123456789/3872/45159_informe_ejecutivo_enhaf_2021.pdf?sequence%3D1%26isAllowed%3Dy&sa=D&source=docs&ust=1679428936367581&usg=AOvVaw0fzyUcm4NseE
MINSAL (2023). Ministerio de Salud. Estrategia para detener la aceleración del sobrepeso y obesidad en la niñez y adolescencia 2023- 2030. Edición 2023. www.minsal.cl
Mitchell, F., Gray, S., & Inchley, J. (2015). This choice thing really works. Changes in experiences and engagement of adolescent girls in physical education classes, during a school-based physical activity programme. Physical Education and Sport Pedagogy, 20(6), 593-611. https://doi.org/10.1080/17408989.2013.837433
Mitzuno, S., Domínguez, C., Ramos, E., Fernández, P., & Olivari, E. (2021). Correlación entre la actividad física de los padres y la actividad física de su hijo. Revista Herediana de Rehabilitación, 4(2), 27-35. https://doi.org/10.20453/rhr.v4i2.4158
Morano, M., Robazza, C., Ruiz, M. C., Cataldi, S., Fischetti, F., & Bortoli, L. (2020). Gender-Typed Sport Practice, Physical Self-Perceptions, and Performance-Related Emotions in Adolescent Girls. Sustainability, 12(20), 8518. https://doi.org/10.3390/su12208518
Moreno-Vitoria, L., Cabeza-Ruiz, R. & Pellicer-Chenoll, M. (2024). Factors that influence the physical and sports participation of adolescent girls: a systematic review. Apunts Educación Física y Deportes, 157, 19-30. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2024/3).157.03
McMurray, R. G., Bradley, C. B., Harrell, J. S., Bernthal, P. R., Frauman, A. C., & Bangdiwala, S. I. (1993). Parental influences on childhood fitness and activity patterns. Research Quarterly for Exercise and Sport, 64(3), 249-255. https://doi.org/10.1080/02701367.1993.10608809
Olivares, P., Cossio, M., Gomez, R., Almonacid, A., & García, J. (2015). Influencia de los padres y los profesores de Educación Física en la actividad física. International Journal of Clinical and Health Psychology, 15(2), 113-120. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33738719004
OPS (2019). Organización Panamericana de la Salud. Más personas activas para un mundo más sano. https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/50904/9789275320600_spa.pdf
Owen, M., Kerner, C., Newson, L., Noonan, R., Curry, W., Kosteli, M., & Fairclough, S. (2019). Investigating Adolescent Girls’ Perceptions and Experiences of School‐Based Physical Activity to Inform the Girls’. Peer Activity Intervention Study. Journal of School Health, 89(9), 730-738. https://doi.org/10.1111/josh.12812
Papalia, D., & Martorell, G. (2015) Desarrollo humano (13a Ed.). McGraw Hill Education.
Pastor-Cisneros, R., Carlos-Vivas, J., Muñoz-Bermejo, L., Adsuar-Sala, J. C., Merellano-Navarro, E., & Mendoza-Muñoz, M. (2021). Association between physical literacy and self-perceived fitness level in children and adolescents. Biology, 10(12), 1358. https://doi.org/10.3390/biology10121358
Pezoa-Fuentes, P., Cossio-Bolaños, M., Urra-Albornoz, C., Alvear-Vasquez, F., Lazari, E., Urzua-Alul, L., de Campos, L. F. C. C., & Gomez-Campos, R. (2023). Fat-free mass and maturity status are determinants of physical fitness performance in schoolchildren and adolescents. Journal de Pediatria, 99(1), 38–44. https://doi.org/10.1016/j.jped.2022.03.007
Portela-García, C., & Vidarte-Claros, A. (2021). Niveles de actividad física y gasto frente a pantallas en escolares: diferencias de edad y género. Universidad y Salud, 23(3), 189-197. http://scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-71072021000300189
Rhodes, R. E., Janssen, I., Bredin, S. S. D., Warburton, D. E. R., & Bauman, A. (2017). Physical activity: Health impact, prevalence, correlates and interventions. Psychology & Health, 32(8), 942–975. https://doi.org/10.1080/08870446.2017.1325486
Rodríguez-Cáceres, A., Sánchez-Vera, M., Alfonso-Mora, M., Sarmiento-Gonzalez, J., García, A., Guerra-Balic, M., Sánchez-Martin (2023). Relación entre la exposición a pantallas, el comportamiento sedentario y el dolor musculoesquelético en adolescentes: revisión sistemática. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 50, 1064-1070.
Ríos, M. (2017). El deporte como recurso educativo en la inclusión social. Educación social. Revista de Intervención Socioeducativa, (65), 44-56. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/122889/1/674737.pdf
Rodríguez, Á., Rodríguez, J., Guerrero, H., Arias, E., Paredes, A., & Chávez, V. (2020). Beneficios de la actividad física para niños y adolescentes en el contexto escolar. Revista Cubana de Medicina General Integral, 36(2), e1535. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252020000200010&lng=es&tlng=es.
Salas, C., Petermann-Rocha, F., Celis-Morales, C., & Martínez-López, E. J. (2018). Apoyo parental para realizar actividad física en escolares de 6 años de edad: influencia sobre el estado nutricional y fitness. Revista Chilena de Pediatría, 89(6), 732-740.
Sánchez, C. M. H. (2015). Perspectiva de género en el estudio de la práctica de actividad física. Revista Ciencias de la Salud, 13(2), 243-259. http://www.scielo.org.co/pdf/recis/v13n2/v13n2a08.pdf
San Pedro, E. M., & Roales-Nieto, J. G. (2003). El modelo de creencias de salud: revisión teórica, consideración crítica y propuesta alternativa. I: hacia un análisis funcional de las creencias en salud. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 3(1), 91-109. https://www.ijpsy.com/volumen3/num1/59/el-modelo-de-creencias-de-salud-revisi-ES.pdf
Sánchez, F., Campos, A., Vega, M., Cortés, O., Esparza, M., Sánchez, J., Gallego, A., García, J., Pallás, C., Rando, Á,. Muñoz, J., Colomer, J., & Mengual, J. M. (2019). Promoción de la actividad física en la infancia y la adolescencia (parte 1). Pediatría Atención Primaria, 21(83), 279-291.
Serra, J., Generelo, E., & Zaragoza, J. (2010). Barreras para la realización de actividad física en adolescentes en la provincia de Huesca. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 10(39), 470-482. https://www.redalyc.org/pdf/542/54223002009.pdf
Serra, J., Zaragoza J., & Generelo E. (2014). Influencias de “otros significativos” para la práctica de actividad física en adolescentes / Influencesfrom “otherinfluencers” forphysicalactivitypractice in teenagers. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 14(56), 735-753. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista56/artinfluencia509.htm
Silva, M. (2016). Los jóvenes, internet y las redes sociales. una perspectiva de género [Tesis Doctoral]. Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/22431/TFM-G664.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tapia, A. (2019). Diferencias en los niveles de actividad física, grado de adherencia a la dieta mediterránea y autoconcepto físico en adolescentes en función del sexo. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 36, 185-192. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.67130
Trigueros-Ramos, R., Gómez, N. N., Aguilar-Parra, J. M., & León-Estrada, I. (2019). Influencia del docente de Educación Física sobre la confianza, diversión, la motivación y la intención de ser físicamente activo en la adolescencia. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(1), 222-232. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-84232019000100222
Troiano, R. P., Berrigan, D., Dodd, K. W., Mâsse, L. C., Tilert, T., & McDowell, M. (2008). Physical activity in the United States measured by accelerometer. Medicine and Science in Sports and Exercise, 40(1), 181-188. https://doi.org/10.1249/mss.0b013e31815a51b3
Vera, J. G., Arrebola, I. A., & García, N. A. (2018). Género y relación con la práctica de la actividad física y el deporte. Apunts. Educación Física y Deportes, 2(132), 123-141.https://doi.org/10.1249/mss.0b013e31815a51b3
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 E-balonmano com Journal Sports Science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.