Proposal to adapt the handball rules for people with cerebral palsy or acquired brain damage
DOI:
https://doi.org/10.17398/1885-7019.20.37Keywords:
Sport, disability, normativeAbstract
At present, handball is a discipline that is not adapted to people with Cerebral Palsy or Acquired Brain Injury. The aim of this study is to develop a proposal for adapting the handball regulations for this group, taking as a reference the regulations and functional classification of football 7-a-side, adapted to these players. The basis of the adaptation process has been the regulations of the International Handball Federation and the functional classification of another sport adapted to people with cerebral palsy and acquired brain damage, Soccer 7. It is necessary to make an adaptation of the material, technical and tactical aspects, as well as sports facilities depending on the motor skills of the participants. The practice of physical-sports activity has multiple benefits at a social, emotional, physical, and psychological level, so including one more collective sport, the only one that already exists for this population, which is football 7-a-side, expanding their participation options sporty.
Downloads
References
Abellán, J., Sáez-Gallego, N.M., & Carrión, S. (2018). La boccia como deporte adaptado y sensibilizador en Educación Física en Educación Secundaria. SPORT TK: Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 7(2), 109–114. https://doi.org/10.6018/sportk.343011
Almeida-Carranco, J.I. (2020). Las competencias profesionales del entrenador de deportes individuales. Lecturas: Educación Física y Deportes, 25(271), 111-125. https://doi.org/10.46642/efd.v25i271.2692
Calheiros, D.S., Neto, J.L., Melo, F.A., Pedrosa de Melo, F.Í., & Munster, M. A. (2021). Quality of life and associated factors among male wheelchair handball athletes. Perceptual and Motor Skills, 128(4), 1623–1639. https://doi.org/10.1177/00315125211014865
FEDPC - Federación Española de Deportes para personas con Parálisis Cerebral o Daño Cerebral Adquirido. (2021). Federación Española de Deportes de Personas con Parálisis Cerebral y Daño Cerebral Adquirido. Retrieved September 17, 2021, from http://www.fedpc.org
Gámez-Calvo, L., Gamonales, J.M., Hernández-Beltrán, V., & Muñoz- Jiménez, J. (2022). Actual state of the handball for people with cerebral palsy. Systematic review. E-Balonmano Com, 18(2), 161–170.
Gamonales, J.M. (2017). Fútbol a 5 para personas ciegas como contenido de Educación Física. Revista Profesional de Investigación, Docencia y Recursos Didácticos, 80(3), 66–70.
Gamonales, J.M. (2020). Fútbol para personas con discapacidad. En D. Gallado-Vázquez, y S. López-Salas, (eds.), Catálogo de investigación joven en Extremadura (vol. III, pp. 149-152). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura
Gamonales, J.M., Hidalgo, A., León, K., García-Santos, D., & Muñoz-Jiménez, J. (2018). Propuesta de adaptación del reglamento de balonmano para jugadores con discapacidad intelectual. E-Balonmano Com, 14(2), 109–118.
Gamonales, J.M., Muñoz-Jiménez, J., Gómez-Carmona, C.D., & Ibáñez, S.J. (2021a). Comparative external workload analysis based on the new functional classification in cerebral palsy football 7-a-side. A full-season study. Research in Sports Medicine, 1–13. https://doi.org/10.1080/15438627.2021.1888105
Gamonales, J.M., Durán-Vaca, M., Gámez-Calvo, L., Hernández-Beltrán, V., Muñoz-Jiménez, J., & León, K. (2021b). Fútbol para personas con amputaciones: Revisión sistemática exploratoria. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (42), 145–153. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86380
Gamonales, J.M., Muñoz-Jiménez, J., León, K., & Ibáñez, S.J. (2021c). Differences between Championships of Football 5-a-Side for Blind People. Applied Sciences, 11, 8933. https://doi.org/10.3390/app11198933
Germán, D. (2001). Deporte y discapacidad. Revista Digital EFDeportes, 7(43), 1-2.
Godoy, P.S., Borges, M., De Faria, F.R., & Duarte, E. (2017). Correlação entre classificação funcional, gênero e habilidades motoras de jogadores de handebol em cadeira de rodas. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 39(4), 424–432. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2017.08.004
Hernández-Beltrán, V., Gamonales, J.M., Gámez-Calvo, L., & Muñoz-Jiménez, J. (2021). Propuesta de adaptación del reglamento de fútgolf para personas con parálisis cerebral. Cuerpo, Cultura y Movimiento, 11(2), 103–119. https://doi.org/10.15332/2422474X.6759
Hernández-Vázquez, F.J., Labrador-Roca, V., Niort, J., Berbel, G., & Trullols, M. (2016). Respuestas del profesorado de Educación Física ante conflictos con alumnado con discapacidad intelectual y física. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (31), 123–127. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.39861
Mendes, J.C., Greco, J.P., Ibáñez, S.J., & Do Nascimento, J. V. (2020). Construcción del modelo de juego en balonmano. Pensar en Movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 19(1), 1-25.
Montero, I., & León, O.G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847–862.
Moya, R.M. (2014). Deporte adaptado. Madrid, España: CEAPAT-IMS.
Muñoz-Jiménez, J., Gamonales, J.M., & León, K. (2018a). El portero de balonmano en silla de ruedas. En M. Antúnez, Innovaciones pedagógicas para el entrenamiento del portero en balonmano (pp. 211-228). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura.
Muñoz-Jiménez, J., Gamonales, J.M., León, K., & Ibáñez, S.J. (2018b). Formación de codificadores y fiabilidad de los registros. Una aplicación al goalball. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 18(72), 669-691.
Pascual, X. (2010). La táctica individual dentro de los sistemas de juego. En La táctica deportiva y la toma de decisiones. Girona, España: Universitat de Girona.
Pérez-Tejero, J., Reina, R., & Sanz-Rivas, D. (2012). La Actividad física adaptada para personas con discapacidad en España: perspectivas científicas y de aplicación actual. Cultura, Ciencia y Deporte, 7(21), 213-224. https://doi.org/10.12800/ccd.v7i21.86
Prudente, J.F. (2006). Análise da performance táctico-técnica no Andebol de alto nível: estudo das acções ofensivas com recurso à análise sequencial (Tesis de Doctorado). Universidade da Madeira, Portugal. Recuperado de https://repositorio.uma.pt/handle/10400.13/123
Quijano, M. (2021). Las competencias profesionales del entrenador de deportes adaptados. Revista Electrónica de Formación y Calidad Educativa, 9(1), 181-204.
Reina, R., Elvira, J., Valverde, M., Roldán, A., & Yanci, J. (2019). Kinematic and kinetic analyses of the vertical jump with and without header as performed by para-footballers with cerebral palsy. Sports, 7(9), 209. https://doi.org/10.3390/sports7090209
RFEBM - Real Federación Española de Balonmano. (2021). Reglas de juego. Retrieved September 17, 2021, from http://www.rfebm.com
Robles-Rodríguez, J., Abad-Robles, M.T., Fuentes-Guerra, J.G., & Benito-Peinado, P. (2017). Los deportes adaptados como contribución a la educación en valores y a la mejora de las habilidades motrices: la opinión de los alumnos de Bachillerato. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (31), 140–144. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.49418
Sánchez-Sáez, J.A., Sánchez Malia, J.M., Morillo-Baro, J.P., Lara Cobos, D., & Arias-Estero, J.L. (2021). Reglamento para mini-balonmano playa: Propuesta formativa. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (39), 658–666. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.81039.
Sanz-Rivas, D., & Reina, R. (2012). Actividades físicas y deportes adaptados para personas con discapacidad. Barcelona, España: Paidotribo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 E-balonmano Com
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.