Sport Sciences Full Professors` assessment about the main aspects inside the Spanish faculty evaluation
DOI:
https://doi.org/10.17398/1885-7019.19.179Palavras-chave:
University faculty evaluation, science evaluation, teaching evaluation, Spanish University, university full professors, EvaluationResumo
This study aims to know the Spanish Physical Activity and Sport Sciences Full Professors` opinion about Spanish National Habilitation and Evaluation Agency´s faculty evaluation. The sample was composed of 17 full professors. The instrument used was a semi-structured interview. The qualitative analysis of the data obtained from the interviews indicates that in opinion of the Spanish physical activity and sport sciences full professors teaching and researching should have the same importance for the faculty evaluation. In addition, it is important to underline the need to improve and objectify both researching and teaching evaluation introducing for example qualitative evaluations of faculty's scientific productions.
Downloads
Referências
Alberts, B. (2013). Impact Factor Distortions. Science, 340(6134), 787-787. https://doi.org/10.1126/science.1240319
Alpay, E., & Verschoor, R. (2014). The teaching researcher: Faculty attitudes towards the teaching and research roles. European Journal of Engineering Education, 39(4), 365-376. https://doi.org/10.1080/03043797.2014.895702
Alvarado, M., Cabezas, G., Falck, D., & Ortega, M. E. (2012). La evaluación docente y sus instrumentos: Discriminación del desempeño docente y asociación con los resultados de los estudiantes. Artículo de investigación, Centro de Estudios Ministerio de Educación de Chile y Programa de Desarrollo de las Naciones Unidas [PNUD], Santiago.
Astigarraga, E. (2003). El método delphi. San Sebastián: Universidad de Deusto.
Bain, K. (2005). Lo que hacen los mejores profesores univ. Universitat de València.
Baumgartner, T. A. (2000). Estimating the stability reliability of a score. Measurement in physical education and exercise science, 4(3), 175-178.
Buela-Casal, G., & Sierra, J. C. (2007). Criterios, indicadores y estándares para la acreditación de profesores titulares y catedráticos de Universidad. Psicothema, 19(4), 537-551.
Buela-Casal, G., Vadillo, Ó., Pagani, R., de la Paz Bermúdez, M., Sierra, J. C., Zych, I., & Castro, Á. (2009). Comparación de los indicadores de la calidad de las universidades. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 6(2).
Cabero Almenara, J., & Infante Moro, A. (2014). Empleo del método Delphi y su empleo en la investigación en comunicación y educación. EDUTEC. Revista electrónica de tecnología educativa, 48, a272-a272.
Callaway, E. (2016). Publishing elite turns against impact factor. Nature, 535(7611), 210-211.
Castro, D., & Tomás, M. (2010). EL DESEMPEÑO DE LA DIRECCIÓN EN LA UNIVERSIDAD: EL CASO DE DECANOS Y DIRECTORES DE DEPARTAMENTO. Educación XX1, 13(2), Article 2. https://doi.org/10.5944/educxx1.13.2.258
Chen, J.-F., Hsieh, H.-N., & Do, Q. H. (2015). Evaluating teaching performance based on fuzzy AHP and comprehensive evaluation approach. Applied Soft Computing, 28, 100-108.
Giménez Toledo, E. (2016). Malestar: Los investigadores ante su evaluación. Malestar, 1-208.
Giménez-Toledo, E. (2015). La evaluación de la producción científica: Breve análisis crítico. RELIEVE-Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 21(1).
Giménez-Toledo, E., & Tejada-Artigas, C. M. (2015). Proceso de publicación, calidad y prestigio de las editoriales científicas en Educación= Process of publication, quality and prestige of scientific education publishers.
Giménez-Toledo, E., & Tejada-Artigas, C.-M. (2012). Valoración de editoriales especializadas en Comunicación, Biblioteconomía y Documentación: Encuesta a profesores e investigadores. El profesional de la información, 21(1), 50-62.
Gómez-Hernández, J.-A. (2015). Efectos negativos de los criterios de evaluación de la actividad investigadora para el sistema de comunicación científica en español. Anuario ThinkEPI, 9, 200-206.
Hicks, D., Wouters, P., Waltman, L., De Rijcke, S., & Rafols, I. (2015). Bibliometrics: The Leiden Manifesto for research metrics. Nature, 520(7548), 429-431.
Korthagen, F. A. (2004). In search of the essence of a good teacher: Towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and teacher education, 20(1), 77-97.
Ortega Toro, E., & Salado Tarodo, J. (2018). Diseño de proyectos de investigación en ciencias de la actividad física y el deporte. Apunts Educación Física y Deportes, 34(134), 7-19.
Patier, C. C., & Izquierdo, G. E. (2008). LA EVALUACIÓN DE LA DOCENCIA ANTE EL RETO DEL ESPACIO EUROPEO DE EDUCACIÓN SUPERIOR (EEES). Educación XX1, 11(1), Article 1. https://doi.org/10.5944/educxx1.11.0.316
Salado, J., & Ortega, E. (2019). Opinión de los Profesores Españoles del Grado de Ciencias de la Actividad Física o del Deporte sobre la Calidad de las Editoriales Científicas en la Difusión del Conocimiento en las Ciencias del Deporte. Formación universitaria, 12(4), 39-46.
Saldaña, J. (2015). The coding manual for qualitative researchers. Sage.
Samples, J. W., & Copeland, S. E. (2013). The universality of good teaching: A study of descriptors across disciplines. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 25(2), 176-188.
Sánchez-Moreno, M., & Altopiedi, M. (2016). Académicos gestores en la universidad actual: Desafíos y aprendizajes. Intangible capital, 12(2), 642-665.
Stephan, P., Veugelers, R., & Wang, J. (2017). Reviewers are blinkered by bibliometrics. Nature, 544(7651), 411-412.
Tejedor, F. J. T. (2012). Evaluación del desempeño docente. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5(1), 318-327.
van Rossum, J. H. (2009). Giftedness and talent in sport. En International handbook on giftedness (pp. 751-791). Springer.
Weir, J. P. (2005). Quantifying test-retest reliability using the intraclass correlation coefficient and the SEM. The Journal of Strength & Conditioning Research, 19(1), 231-240.